پیرو جلسه رئیس جمهوری با وزیر و مدیران وزارت ارتباطات در این وزارتخانه و دستور رئیس جمهوری برای جلوگیری از مزاحمتهای پیامکی، سامانه خودکار تشخیص پیامکهای مزاحم در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با مشورت جمعی از صاحب نظران با تنظیمات جدید آغاز به کار کرد و اصلاحاتی نیز در فرآیند دریافت شکایات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ اعمال شد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، در راستای مسدود کردن پیامکهای تبلیغاتی مزاحم، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - صبح امروز در صفحه توئیتر خود نوشت: ۸۸۰۰ سیمکارت مزاحم دیگر شناسایی و قطع شدند. آمار شکایت از پیامکهای مزاحم نیز کاهش قابلملاحظهای داشته و نشان از این دارند که سیستم بهخوبی کار میکند. این قاطعیت را ادامه میدهیم، هرچند برای برخی خوشایند نباشد.
آذریجهرمی پیش از این هم از کاربران دربارهی بهترین راه مقابله با پیامکهای تبلیغاتی نظرسنجی کرده و پس از آن به دفاتر فروش سیمکارت اخطار داده بود که درصورت فروش غیرقانونی سیمکارت، با آنها برخورد خواهد شد.
در این راستا سیدجمال هادیان - مدیر روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به مسدود شدن سیمکارتهای مزاحم گفت: پیش از سامانه #۸۰۰* در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امکان مشاهده و لغو خدمات ارزش افزوده و امکان دریافت پیامکهای تبلیغاتی را از سرشمارههای دارای مجوز فراهم میکرد، اما رواج استفاده از سیمکارتهای شخصی برای ارسال پیامک تبلیغاتی و فروش کالاها و خدمات موجب گلایه و شکایت تعدادی از هموطنان شده بود.
بنا بر اعلام وزارت ارتباطات، وی افزود: هرچند سامانه ۱۹۵ شکایتهای فراوانی از مزاحمتهای این نوع پیامکها دریافت میکند، اما تعداد شمارههای شخصی که چنین پیامکهایی ارسال میکنند، بسیار زیاد است. یک روز پس از دستور رئیس جمهوری برای جلوگیری از مزاحمتهای پیامکی و با آغاز کار سامانه خودکار تشخیص پیامکهای مزاحم، در همان روز اول نزدیک به ۵۸۰۰ سیمکارت متخلف قطع شد و در حال حاضر هم شناسایی و قطع سیمکارتهای متخلف همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از ۹۰۰۰ سیم کارت متخلف شناسایی و قطع شده است.
هادیان با بیان اینکه وزارت ارتباطات ارسال پیامکهای تبلیغاتی بدون اجازه دریافتکننده را مصداق تجاوز به حق الناس میداند، اظهار کرد: این وزارتخانه پیگیری و برخورد با متخلفان را در دستور کار خود قرار داده است و در مقابله با این پدیده، از همه هموطنان کمک میطلبد. هموطنان درصورت دریافت پیامکهای تبلیغاتی مزاحم میتوانند شماره مربوطه را با استفاده از سیمکارت خودشان به سرشماره ۱۹۵ پیامک کنند تا پس از بررسی و اثبات تخلف، نسبت به قطع شماره متخلف و برخورد با صاحب آن اقدام شود.